|
Romance
in F major for Horn and Piano, Op. 32
Adagio in A minor for Horn and Piano, Op. 31
|
Deutsche
Fassung |
The
two single pieces which Felix Draeseke wrote for horn and piano
come from a period of intense creativity. Although composed
in the shadow of reworking his recently and successfully premiered
magnificent opera Gudrun and that of revising his earlier,
but never performed music drama Herrat,
The two horn pieces do not seem to have originated from any external need other
than the composer’s interest or notion to write something for the horn.
The
Adagio in A minor, Op. 31 arose first, between the end of March
and the beginning of April, 1885 and was followed by a Romance,
Op. 32 before the middle of May of the same year. Both were
submitted to the publisher Kistner in June and immediately
accepted.They seem to have had only one printing, but that
attests nothing as to the quality of these two masterful pieces
for horn. “Lyrical” and “song like” are
the two words which come to mind on first audition of these
pieces. Upon further acquaintance however, especially with
the Adagio, one senses the rich emotional diversity based in
Draeseke’s audacious harmonic thought. The pieces were
praised in the music journals of the day declared worth while;
in the criticism the constant pronouncement “enrichment
of horn repertoire” appeared everywhere
Unfortunately
it is impossible today to tell what level of popularity these
two pieces achieved with horn players, since horn and piano
recitals even today take place more seldom than concerts featuring
other instrumental duos. Although the pieces were not necessarily
intended to be played together, it seems logical to do just
that. Thomas Crome, in the many concerts where he has played
these pieces for horn, has sensed that playing them in the
reverse order of opus number, as on the recording, is emotionally
the more satisfying manner of presentation.
© Alan
Krueck 2003 |
Click
for English version |
Die
zwei einzigen Stücke für Horn und Klavier, welche
Felix Draeseke schrieb, enstanden zu einer Zeit des hohen künstlerischen
Schaffens. Obwohl (1885) im Schatten der Umarbeitungen der gerade
vor kurzem uraufgeführten großartigen Oper Gudrun und seines früheren Musikdramas Herrat komponiert, wurden
diese Hornstücke von nichts anderem beeinflusst, als des
Einfalls und Interessens etwas für das Horn zu schreiben.
Das Adagio in A moll, Op. 31 enstand zuerst, Ende März-
Anfang April 1885 und vor Mitte Mai desselben Jahres folgte eine, Romanze in F dur Op. 32 gefolgt. Beide wurden im Juni dem Kistner
Verlag angeboten und sofort angenommen. Sie scheinen eine einzige
Auflage erlebt zu haben, aber das besagt nichts über die
Qualität dieser beiden herrlichen Stücke für das
Horn. „Lyrisch“ und „gesanglich“ sind
die beiden ersten Wörter, die beim ersten Anhören
dieser Stücke in den Sinn kommen. Aber bei näherem
Bejanntwerden besonders mit dem Adagio, empfindet man die reiche
emotionale Abwechslung, die dem kühnen harmonischen Denken
Draesekes zugrunde liegt. In den Musikzeitungen der Zeit wurden
die Stücke gelobt und als wertvoll gepriesen und in der
Kritik taucht ständig der Gedanke „Bereicherung des
Hornrepertoires“ auf. Leider ist es heute unmöglich
zu urteilen, welche Stufe der Popularität diese beiden Stücke
bei Hornisten je ereicht hätten, da Horn und Klavier Programme
auch heute seltener stattfinden als Konzerte mit anderen Instrumentalduos.
Obwohl es keine Bedingung ist, die Stücke zusammen zu spielen,
scheint es logisch, das zu tun In den Konzerten,in denen er diese
Hornstücke von Felix Draeseke öfters gespielt hat,
hat Thomas Crome, seinen Empfindungen nach, die Werke in umgekehrter
Reihenfolge der Opuszahl vorgetragen, wie in AKCoburg CD.
© Alan
Krueck 2003
|
Draeseke's
works for horn and piano on CD |
|
AK
Coburg DR 0005 [CD]
Adagio
for Horn and Piano, op. 31 (1885)
Romanze for Horn and Piano, op. 32 (1885)
Fata Morgana, op. 13 (1877)
Kleine Suite for English Horn and Piano, op. 87 (1911)
Das verlassene Mägd'lein, op. 2: Vol II nr 5
Märzblumen Lieder, op. 2: Vol I
Drei Gesänge, op. 76 (1906)
Der Mönch von Bonifazio, melodrama after C.F.Meyer, op. 74
Wolfgang
Müller-Steinbach [piano], Thomas Crome [horn], Georg Lustig
[english horn], Ingrid Würtz [soprano], Helmut Loos [narrator]
Visit the AK Coburg Web Page |
|
|