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Program
notes prepared by Alan Krueck for the premiere recording of Draeseke's Süße Melancholie for AK/Coburg Recordings. |
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FELIX DRAESEKE / transcribed WOLFGANG MÜLLER-STEINBACH Süße Melancholie, from the Ghaselenkranz for Piano, Fata Morgana, Op. 13, No.8 for Two Violins, Viola, Violotta and Violoncello
Throughout his life Wolfgang Müller-Steinbach (born 1945) has been an admirer and devotee of the art of Felix Draeseke. Himself an established composer, Müller-Steinbach exhibits an astonishingly sensitive understanding for the style of the older master. This is confirmed in his transcription of a piano piece by Draeseke for Stelzner instruments, and in it Müller-Steinbach demonstrates his insight into the singular contrapuntal associations between the chordal formations which are the basis of Draeseke's piano writing and a major characteristic of his unique art. (Müller-Steinbach's performance of Süße Melancholie can be heard on AK/Coburg CD, DR 0005). This writer was told in conversation with Wolfgang Müller-Steinbach that the transcription is intended primarily as a thank-you gift for cellist Barbara Thiem (who has recorded the complete works for cello and piano by Felix Draeseke with Müller-Steinbach on AK/Coburg CD, DR 0002) and the Summit Chamber Players. It was composed in the summer of 2004 and, according to Müller-Steinbach, is meant as an encore piece and, as such, was given its successful premiere at a concert of the Summit Chamber Players at the University of Iowa, Iowa City, in April, 2005. Müller-Steinbach also called this writer’s attention to the fact that it was his intention to treat the violotta in a soloistic manner without letting it overwhelm the ensemble. The makeup of the performing group is intentionally the same as in Draeseke's masterful quintet. It is also not to be overlooked that in this transcription of Draeseke's Süße Melancholie by Wolfgang Müller-Steinbach we have the first piece in the 21st century written for Stelzner instruments!
Wolfgang Müller-Steinbach is professor of keyboard and composition at the Hochschule für Musik, Mannheim, Germany and a much sought after vocal accompanist and chamber music partner.
© Alan H. Krueck |
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FELIX DRAESEKE / WOLFGANG MÜLLER-STEINBACH Süße Melancholie, aus dem Ghaselenkranz für Klavier Fata Morgana, Op. 13, Nr. 8
Wolfgang Müller-Steinbach (geb.1945) hat sein Leben lang die Kunst von Felix Draeseke verehrt. Da er selbst ein angesehener Komponist ist, hat Müller-Steinbach einen erstaunlich scharfen Sinn für den Stil des älteren Meisters erwiesen. An dem Beispiel der Übertragung eines Draesekeschen Klavierstückes für Stelzner Instrumentensemble
legt er sein Verständnis für die eigenartigen inneren kontrapunktischen Beziehungen der Akkordbildungen dar, die dem Klavierstil Draesekes zugrunde liegen und als Kennzeichen dieses Komponisten gelten. (Müller-Steinbachs CD - Einspielung der Süße Melancholie kann man auf AK-Coburg DR 0005 hören.) Im Gespräch mit Müller-Steinbach hat der Verfasser erfahren, daß diese Übertragung in erster Linie als Geschenk an Barbara Thiem und die Summit Chamber Players gedacht war. Sie entstand im Sommer 2004 und war, nach Müller-Steinbach, als Zugabe gedacht. Als solche wurde sie im April 2005 in einem Konzert der Summit Chamber Players in Iowa City, Iowa (USA) erfolgreich uraufgeführt. Wolfgang Müller-Steinbach hat den Verfasser ausserdem darauf aufmerksam gemacht, daß es auch seine Aufgabe war, Stelzners Violotta zwar solistisch, jedoch nicht vorherrschend auftreten zu lassen. Die Besetzung des Ensembles ist auch absichtlich dieselbe wie bei Felix Draeseke in seinem herrlichen Stelzner Quintett. Nicht zu übersehen ist, daß wir in dieser Übertragung von Draesekes Süße Melancholie von Wolfgang Müller-Steinbach auch das erste Stück für Stelzner Instrumente im 21. Jahrhundert besitzen!
Wolfgang Müller-Steinbach ist Professor an der Hochschule für Musik Mannheim und gesuchter Liedbegleiter und Kammermusikpartner.
© Alan H. Krueck
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Draeseke's Süße Melancholie on CD: |
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Draeseke (arr: Müller-Steinbach): Süße Melancholie, op 13 nr. 8
Draeseke: Quintet in A for Two Violins, Viola, Violotta, and Cello, WoO 25 (1897) 'Stelzner-Quintett'
Krug: Preis Sextet in D Major for Two Violins, Viola, Violotta, Cello, and Cellone, op 68
The Summit Chamber Players (Naomi Gjevre and Javier Pinell, violins; James Przygocki, viola; John Thomson, violotta; Barbara Thiem, cello; Richard Rognstad, cellone)
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