Felix Draeseke: Fata Morgana, op 13

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Fata Morgana. A Wreath of Ghasels for Piano, Op. 13:
(1)
Sweet Remembrance, (2) Mild Longing, (3) Moist Wavings, (4) Happiness in Loneliness, (5) Roaming Rascal, (6) Book of Discontent, (7) Tender Message, (8) Sweet Melancholy, (9) A Manly Word

Deutsche Fassung

At the end of 1877, therefore during the first full year in his new home of Dresden, Draeseke completed his collection of piano pieces titled Fata Morgana. He called this collection of nine pieces a Ghaselenkranz, or Wreath of Ghasels, thereby reflecting the continuing 19th century German fascination with the Persian poetic form Ghasel, which since the appearance of Goethe’s West-Eastern Divan at the beginning of the century had become a beloved expression of form. A Ghasel (or Ghazal) can be defined as "an oriental poetic form of between 6 and 30 quatrains in which the first rhyme scheme is taken up in all succeeding verses: aa, ba, ca, da.."

DresdenIn his two volume and absolutely basic biographical study, Felix Draeseke, Der Lebens- und Leidensweg eines deutschen Meisters (Berlin/Dresden, 1932-37) Erich Roeder observes that the poetic form of the Ghasel shown above results in a kind of miniature rondo when applied in musical procedure, with which, according to Draeseke’s foreword, the two measure themes remain untouched and are set on a strictly prescribed path during the harmonic transformations. Roeder’s considerations of the pieces are as follows:

"Nine pieces of equal value confirm the viability of the peculiarity in the instrumental form. Five of them are fundamentally chaste and lyrical, two are merry and the others are masculine in utterance. The title supplied for the opening Ghasel, Sweet Remembrance reminds one with its tender content of Schumann; and the same may be said of the heartfelt Happiness in Loneliness, the charming Tender Message and the appropriately titled G minor piece, Sweet Melancholy. Such characterizing is applicable further to the folksy, almost Lortzing-like Roaming Rascal and tartly grumbling Book of Discontent and its proudly swaggering opposite in C major, A Manly Word, the final number of the volume. Two gently depart from the last: the humorous and airy A major piece Moist Wavings which moves along in a lightly swinging manner and the Mild Longing which elevates itself with an almost organ-like religious solemnity."

©Alan Krueck 2003

Fata Morgana. Ein Ghaselenkranz, Op. 13 für Klavier
1.) Holde Gedenken, 2.) Linde Sehnsucht, 3.) Feuchte Schwingen, 4.) Glück der Einsamkeit, 5.) Loser Schelm, 6.) Buch des Unmuts, 7.) Zarte Vermittlung, 8. Süße Melancholie, 9.) Ein männlich Wort

 

Read the English version

 

Ende August 1877, also während seines ersten Jahres in der neuen Wahlheimat Dresden, schloß Draeseke diese Reihe Klavierstücke Fata Morgana ab. Ghaselenkranz nannte er diese Sammlung von neun Werken and damit spiegelt Draeseke die im 19. Jahrhundert andauernde deutsche Faszinierung mit der persischen Gedichtform das Ghasel (heute: Gasel), welches seit der Erscheinung des West-Östlichen Diwans von Goethe Anfang des Jahrhunderts ein beliebter Gestaltungsausdruck geworden war. Ein Ghasel wird im Duden als „orientalische Gedichtform von etwa 6-30 vierhebigen Versen; Aufnahme des ersten Reimes in allen geraden Versen: aa, ba, ca, da,“ definiert.

Dresden in the eveningIn seiner zweibändigen und grundlegenden biographischen Studie Felix Draeseke, Der Lebens- und Leidensweg eines deutschen Meisters (Berlin-Dresden, 1932-1937) beobachtet Erich Roeder, daß die oben dargelegte Ghaselenform, in die Musik übergetragen, eine Art Kleinrondo ergibt, bei dem nach Draesekes Vorwort das 2taktige Thema unberührt bleibt und in der harmonischen Abwandlung ein streng vorgeschriebener Weg verfolgt wird. Roeders Betrachtungen der einzelnen Stücke sind folgende:

„ Neun gleichwertige Stücke beweisen die Lebensfähigkeit der eigenartigen Instrumental form.
Fünf davon haben keusch-lyrischen, zwei heiteren und zwei männlichen Grundton. Die beigefügte Überschrift entspricht bei der an Schumann gemahnenden Eröffnungsghasele (sic!) Hold Gedenken der Innigkeit des Inhaltes. Ebenso bei dem herzlichen Glück der Einsamkeit, der anmutigen Zarte Vermittlung und dem fast schwermütigen G-moll Stück Süße Melancholie. Die Bezeichnung trifft weiterhin zu dem fast lortzingisch volkstümlichen Losen Schelm, dem herb grollenden Buch des Unmuts und seinem stolzwuchtigen Gegenstück in C-dur, Ein männlich Wort, der Schlußnummer des Heftes. Zwei weichen von ihr ab: das humorvoll-klangduftige A-dur Stück Feuchte Schwingen, das mit leichten Schwingen dahineilt und die Linde Sehnsucht, die sich zu orgelmäßig religiöser Feierlichkeit erhebt.“

©Alan Krueck 2003

Draeseke's Fata Morgana on CD
 

AK Coburg DR 0005 [CD]

Adagio for Horn and Piano, op. 31 (1885)
Romanze for Horn and Piano, op. 32 (1885)
Fata Morgana, op. 13 (1877)
Kleine Suite for English Horn and Piano, op. 87 (1911)
Das verlassene Mägd'lein, op. 2: Vol II nr 5
Märzblumen Lieder, op. 2: Vol I
Drei Gesänge, op. 76 (1906)
Der Mönch von Bonifazio, melodrama after C.F.Meyer, op. 74

Click to go to AK Coburg CD sWolfgang Müller-Steinbach [piano], Thomas Crome [horn], Georg Lustig [english horn], Ingrid Würtz [soprano], Helmut Loos [narrator]

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