Felix Draeseke: Der Mönch von Bonifazio Op 74

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Melodrama, Op. 74, Der Mönch von Bonifazio (The Monk of Bonifacio) (Conrad Ferdinand Meyer)

 

Deutsche Fassung

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When one is acquainted with the life and career of Felix Draeseke, it strikes one as ironic that the one piece for which Draeseke was popularly known during his lifetime was Helges Treue, Op. 1 - but not in his original version for baritone and piano, but in the arrangement as melodrama for speaker and piano by Franz Liszt, whose enthusiasm for Draeseke´s first Download a pdf copy of the score to Der Mönch von Bonifaziopublished work led to an admirable appreciation of it but also to an arrangement which drastically shortened the original. Whether because of the dramatic content of the poem by Strachwitz or perhaps because the name of Liszt appears above that of Draeseke on the title page, the Liszt/Draeseke Helges Treue has popped up continually in performance from the 1860s to the present days of the 21st century. One might have believed that Draeseke himself would have wanted to compose a series of melodramas throughout career as a result. But that did not turn out to be the case. Only once in his life did Draeseke ever attempt a melodrama, and that was in 1901, rather late in his life, when he picked up the ballad Der Mönch von Bonifazio (The Monk of Bonifacio) by the Swiss writer Conrad Ferdinand Meyer and used it as the basis for his sole original melodrama with declamation and melodramatic piano accompaniment, Op. 74. Among the younger poets of the late 19th century Meyer exerted a remarkable attraction for Draeseke and though not as often as Adolf Stern, the name of Conrad Ferdinand Meyer occurs reasonably frequently among Draeseke's vocal works.

The poetic style of Conrad Ferdinand Meyer is reknown for its extremely individual style and many a work of his demands careful reading, for various reasons. Draeseke's melodrama is a very gripping when presented with understanding and emotional expression. However, without knowledge of the genuine historical circumstances behind the poem, listeners or readers might encounter a certain frustration if not outright confusion or total lack of comprehension. The content of the poem concerns itself with the Genoa port of Bonifacio on the southern coast of Corsica which King Alfonso V (the Wise) of Aragon attempted to conquer in 1420. Corsica had belonged to Genoa since the end of the 13th century.

©Alan Krueck 2003

Melodram, Op. 74 Der Mönch von Bonifazio (Conrad Ferdinand Meyer)

 

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Wenn man mit dem Lebenslauf von Felix Draeseke vertraut ist, erscheint es ironisch, daß das Stück, wofür Draeseke zu Lebzeiten am besten bekannt war, seine Helges Treue, Op. 1 war – nicht in der Urfassung für Singstimme (Bariton) und Klavier des Komponisten, sondern in der Bearbeitung als Melodram für Sprecher und Klavier von Franz Liszt, dessen Begeisterung für Draesekes Erstlingsdruck zu einer sehr effektiven Auseinandersetzung mit Draesekes Stoff führte, aber auch zu einer drastischen Kürzung des Originals. Ob es sich um den dramatischen Inhalt des Strachwitzschen Gedichts oder vielleicht um den Namen Liszts oberhalb desjenigen von Draeseke auf der Titelseite handelte, Conrad Ferdinand MeyerLiszt/Draesekes Helges Treue tauchte von den 1860er Jahren bis in unsere eigene Zeit im 21.Jahrhundert ständig auf. Man könnte glauben Draeseke hätte durch seine Laufbahn hindurch eine Reihe von Melodramen komponieren wollen. Das war aber nicht der Fall. Nur einmal in seinem Leben hat sich Draeseke mit der Gattung Melodram befaßt, und das war ziemlich spät in seinem Leben (1901), als er das Gedicht Der Mönch von Bonifazio des Schweizer Lyrikers Conrad Ferdinand Meyer zur Hand nahm und es als Vorlage für sein einziges originelles Melodram, Op. 74 mit Deklamation und melodramatischer Klavierbegleitung benutzte. Unter den jüngeren Dichtern des 19. Jahrhunderts hatte Meyer eine starke Anziehungskraft für Draeseke und, wenn auch nicht so oft wie Adolf Sterns, taucht der von Conrad Ferdinand Meyer in Draesekes Vokalwerken ziemlich häufig auf.

BonifacioDer Dichterstil Conrad Ferdinand Meyers ist bekanntlich sehr individuell and manche seiner Werke fordern, sehr sorgfältig gelesen zu werden, und zwar aus verschiedenen Gründen. Draesekes Melodram ist ein sehr ergreifendes Werk, wenn es mit Ausdruck und Verstand vorgetragen wird. Aber ohne Kenntnis der historischen Tatsachen dahinter, mögen Leser Gefühle von Frustration, Verwirrung oder Nichtbegreifens empfinden. Der Inhalt des Gedichts handelt sich von dem genuesischen Hafen Bonifazio auf der Südspitze Korsikas im Jahr 1420, als König Alfons V (der Weise) von Aragonien ihn erobern wollte. Korsika hatte seit dem Ende des 13. Jahrhunderts der Republik Genua angehört.

©Alan Krueck 2003

Draeseke's Der Mönch von Bonifazio on CD:

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Click to go to AK Coburg CD sAK Coburg DR 0005 [CD]

"Helmut Loos is theatrical yet controlled as the narrator in the melodrama, pacing his performance with great skill."
Fanfare, 2005

Adagio for Horn and Piano, op. 31 (1885); Romanze for Horn and Piano, op. 32 (1885); Fata Morgana, op. 13 (1877); Kleine Suite for English Horn and Piano, op. 87 (1911); Das verlassene Mägd'lein, op. 2: Vol II nr 5; Märzblumen Lieder, op. 2: Book I; Drei Gesänge, op. 76 (1906); Der Mönch von Bonifazio, melodrama after C.F.Meyer, op. 74

Wolfgang Müller-Steinbach [piano], Thomas Crome [horn], Georg Lustig [english horn], Ingrid Würtz [soprano], Helmut Loos [narrator]

 
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